sisältömarkkinointi - omnipress oy

Sisältömarkkinointi

Kyse ei ole mistään uudesta keksinnöstä, vaikka sisältömarkkinointi sanana pulpahtikin pinnalle Suomessa vasta 2010-luvun alussa. Ehkä siksi sisältömarkkinointi ei ollutkaan vain hypetystä, jonka kuuma aalto olisi jo ohi. Päinvastoin, sen hyödyntäminen markkinoinnin, myynnin ja imagon rakentamisen työvälineenä on yhä kasvussa.

Oma media ja some-postaukset kasvussa

Yhdysvaltalaisen Marketing Communication Instituten tutkimuksen mukaan vuonna 2016 sisältöjä luodaan jopa 76 prosenttia enemmän kuin edellisvuonna. Eniten sisältöjä julkaistaan sosiaalisessa mediassa, joskin tutkimus ei kerro, kuinka paljon some-sisällöt perustuvat muihin kanaviin luotujen sisältöjen jakamisesta ja kuinka paljon on suoraan sosiaaliseen mediaan luotua sisältöä. Somen ohella tuotetaan blogeja, uutiskirjeitä, verkkosivuilla julkaistuja sisältöjä ja videoita. Eniten kasvava sisältömuoto ovat kuvajulkaisut.

Marras-joulukuussa 2015 tehty Mainostajien liiton mainosbarometri kertoo, että sama trendi on nähtävissä Suomessa. Samalla kun ostettuun mediaan käytetyt mainoseurot vähenevät vuosi vuodelta, satsataan resursseja omaan mediaan ja sosiaalisen median sisältöihin. Suosituimpia ovat omiin verkkopalveluihin tuotetut sisällöt ja blogit sekä sosiaalisen median kanavista Facebook, YouTube ja Twitter. Asiakaslehtikin on osoittanut merkityksensä ja tulee barometrin mukaan säilyttämään asemansa entisellään vuonna 2016.

Sisältöjä tarvitaan päätösten tueksi

Jo pari vuotta sitten suomalaisista 83 prosenttia etsi verkosta tietoa ostopäätöksensä tueksi. Eniten tietoa haetaan hakuohjelmien, käytännössä siis Googlen kautta. Parhaiten tässä haussa nousevat esiin ne sivut, joilta löytyy runsaasti tuoretta sisältöä aiheesta.

Tuotetietojen ja hintavertailujen lisäksi myös asiakkaat kaipaavat tietoa tuotteen tai palvelun käyttäjäkokemuksista, taustoista ja palveluntuottajien kokemuksesta. Tähän kysyntään sisältömarkkinointi vastaa tuomalla perinteisen mainosmateriaalin sijasta asiakasta kiinnostavaa ja hyödyntävää sisältöä saataville sinne, missä asiakkaat muutenkin ovat. Parhaimmillaan tämä sisältö on niin kiinnostavaa, että sitä halutaan jakaa myös muiden saataville.

Nopeasti, paljon – mutta harkiten

Monikanavainen sisällöntuotanto nostaa monen yrityksen viestinnän- ja markkinoinnin tekijän otsalle tuskanhien. Pitäisi olla joka kanavassa, jatkuvasti ja kertoa sellaista, mitä muut eivät ole jo sanoneet. Tiukassa kulukurissa, kuka tämän kaiken tekee?

Ratkaisu löytyy hyvästä julkaisustrategiasta, joka määrittelee, mitä, mihin ja milloin – ja ennen kaikkea, miksi? Sen sijaan, että yritetään olla kaikkialla koko ajan jakamassa kaikille kaikkea, kannattaa määritellä, ketä milläkin kanavalla tavoitellaan. Selkeä julkaisusuunnitelma auttaa hallitsemaan kanavia ja ajankäyttöä. Samalla voidaan etsiä tehokkain tapa hyödyntää kerran hyvin tehtyä sisältöä mahdollisimman monipuolisesti.


Artikkelin kirjoittaja on Omnipressin kehityspäällikkö Tiina Parikka.
tiina.parikka(at)omnipress.fi


Monikanavaista sisältöä

Maintworld on teollisuuden ja tuotannon ammattilehti, joka ilmestyy painettuna 22 maassa. Painetun lehden rinnalla julkaistaan verkkolehteä ja uutiskirjeitä, joiden lukijoina ovat alan ammattilaiset kaikilla mantereilla.

Port of Helsinki Magazine on Helsingin Sataman asiakaslehti, joka ilmestyy sekä painettuna että verkossa, suomeksi ja englanniksi.

Solisti on SOLin monikanavainen konsernilehti, joka palvelee sekä asiakkaita että henkilökuntaa. Painetun lehden rinnalla julkaistaan verkkolehteä, uutiskirjeitä ja postauksia somekanavissa.

Navigator on Suomen johtava merialojen erikoislehti. Painetun lehden rinnalla toimii verkkolehti, jossa julkaistaan päivittäin alan uutisia. Lisäksi lukijoita palvelee uutiskirje.

Tutustu kaikkiin julkaisuihin

JAA