Uutiskirjeet ja asiakaslehti pitävät pintansa

Tiedot sähköpostin kuolemasta ovat vahvasti ennenaikaisia. Näin julisti amerikkalainen sisältömarkkinoinnin guru Joe Pulizzi Content Marketing Forumissa. Hänen mukaansa yritysten ei kannata antautua sosiaalisen median vietäväksi.

– Somessa et omista kanavaa tai hallitse sen sääntöjä. Kanavien omistajat päättävät siitä, miten ja kenelle sisältösi somessa näkyvät, Pulizzi perustelee.

Lisääntyneestä roskapostin määrästä huolimatta hän vannoo edelleen sähköpostin välittämän uutiskirjeen nimiin.

Content Marketing Forum -tapahtuman järjesti sisältömarkkinointiin erikoistunut konsulttifirma Kubo. Runsaan 250 hengen yleisö osoitti, että sisältömarkkinointi on edelleen markkinointiviestinnän kuuma puheenaihe.

Sisältömarkkinointi on monen mielestä vain digiaikaan päivitetty nimitys entisille kataluuksille. Toimittajat puhuvat tekstimainonnasta ja mainonnan myyjät ovat jo parikymmentä vuotta yrittäneet vaihtelevalla menestyksellä mongertaa suustaan käsitekummajaista ”advertoriaali”. Sisältömarkkinointi taipuu kieleen paremmin.

Itse asiassa asiakaslehdet, tai nykyisin koko asiakasmedia, ovat sisältömarkkinointia tyypillisimmillään. Hyvän sisältömarkkinoinnin voi erottaa kehnommasta samalla tavalla kuin hyvän asiakaslehden keskinkertaisesta.

Tärkeintä on, että viesti on tosi. Toiseksi tärkeintä, että se on esitetty viestin vastaanottajaa, siis lukijaa, katsojaa tai kuuntelijaa koskettavalla ja kiinnostavalla tavalla. Digitaalisuus on lisännyt asiakasviestintään vuorovaikutuksen. Kaikki kunnia Suomen yli 350-vuotiaalle postilaitokselle, mutta sähköposti ja sosiaalinen media ovat helpottaneet dialogia asiakkaiden kanssa valtavasti.

Hyvällä sisältömarkkinoinnilla on myös muuta viestintää parempi kuluttajansuoja. Lukija tietää, kuka on asialla, ja toimittajalla on leima otsassa. Se kannustaa tarkistamaan faktat sekä välttämään ankat ja sammakot.

Tarttui seminaarista takinliepeeseen muutakin. Kubon Jarmo Hovinen esitteli IRO Researchin tutkimusta yritysten hankintapäätöksistä. Yritysten markkinointi- ja viestintäpäättäjien mielestä Youtube, Facebook, LinkedIn, Twitter ja muut sosiaalisen median alustat tukevat hyvinkin tehokkaasti B2B-hankintapäätöksiä. Ostopäätösten tekijät taas eivät näe niillä olevan juuri minkäänlaista vaikutusta ostoratkaisuihinsa.  

Kun kysyttiin eri kanavien vaikutusta ostopäätöksiin, järjestys oli 1) asiakastilaisuudet, 2) omat kotisivut, 3) uutiskirjeet ja 4) painettu asiakaslehti. Somella on aikansa ja paikkansa, mutta asiakaslehti pitää pintansa.

Kimmo Kallonen

Kirjoittaja johtaa Mediatalo Keskisuomalaisen Aikakauslehtiryhmää ja on Omnipress Oy:n toimitusjohtaja.

JAA