Lehtien someseuraajien määrä kasvaa vauhdilla

Aikakausimedioita seurataan somessa entistä ahkerammin. Tänä keväänä ylittyi jo kahden miljoonan someseuraajan raja ja toukokuun lopussa seuraajien määrä oli kasvanut 15 prosenttia verrattuna vuoden alkuun. Suurimman harppauksen on tehnyt Instagram, jonka kohdalla lehtien kanavien tilaajien määrä on noussut yli 36 prosenttia.

Suurimman harppauksen on tehnyt Instagram.

Facebook pitää pintansa

Aikakauslehtien liitto seuraa kuukausittain lehtien seuraaja, tykkääjä ja tilaajamääriä Facebookissa, Twitterissä, Instagrammissa, YouTubessa ja Pinterestissä. Nämä tilastot kertovat, että yksittäisistä kanavista suosituin on edelleen vankasti Facebook, jonka osuus on kaikkien lehtien kohdalla noin 62 prosenttia, kakkosena tulee Twitter (22 prosenttia) ja kolmantena Instagram (13 prosenttia.)

Työhön liittyvät jutut luetaan Twitteristä

Ammatti – ja järjestölehtien osalta tilastot poikkeavat valtavirrasta ja suosituin kanava onkin Twitter. Tämä ei sinänsä yllätä, onhan Twitter näistä kaikista kanavista tavallaan nopein ja ketterin käyttää sekä ylläpitäjän että lukijan kannalta. Myös viestin mahduttaminen 140 merkkiin hyödyttää kiireistä lukijaa, joka saa jo pikavilkaisulla käsityksen siitä, kiinnostaako aihe häntä vai ei. Ja viestin lähettäjä puolestaan voi kuitenkin kätkeä linkin taakse vaikka kokonaisen romaanin. Keskimäärin järjestö- ja ammattilehdillä on Twitterissä hieman alle 5000 seuraajaa. Asiakaslehtien osalta tarkkoja lukuja ei ole valitettavasti saatavissa.

Somessa lukijat viritetään

Somekanavia käyttäen lukijan suhdetta mediaan voidaan ylläpitää lehden ilmestymiskertojen välilläkin. Ajankohtaisista asioista uutisoiminen oikeaan aikaan juuri silloin, kun ne oikeasti tapahtuvat, on vastaanottajan palvelemista. Somessa lehden lukijoiden ja toimituksen välit lähenevät, kun palautetta voi antaa, juttuideoita voi lähettää ja omia löytöjään voi jakaa toimitukselle 24/7 jonotusääntä kuuntelematta ja palautelomakkeita täyttämättä. Toimittaja voi myös ottaa lukijan mukaansa juttukeikalle kertomalla siitä somessa jo ennen lehden ilmestymistä. Mahdollisuuksia riittää ja sisältöjä voi myös helposti kohdentaa valitulle ryhmälle.

Olisikohan nyt oikea hetki tehdä kunnon somesuunnitelma ja laittaa kanavat kuntoon?

Vaula Aunola, Omnipressin verkkotiimi

Ota yhteyttä, kerromme mielellämme miten voimme auttaa somekanavien kanssa.

JAA